Lidenskap og kvalitet i Porsche-importørens nye lokaler
Da den norske Porsche-importøren innredet nye lokaler, var et av målene å bringe de 24 medarbeiderne nærmere «røttene» til det legendariske bilmerket. Sammen med Kubik interiørarkitekter og Koi fargestudio valgte de en klassisk kontorinnredning med små, åpne arbeidssoner og utstrakt bruk av planter og organiske farger, med portretter av norskeide Porsche 911-modeller som «hovedattraksjon» i hver sone. Norske Porsche-entusiaster stilte velvillig sine klenodier fra 1960- og 70 tallet til disposisjon for fotograf Kimm Saatvedt, og hvem som har stått for print og innramming har du antagelig allerede gjettet.
Utvalgte biler og farger
Stine Mundal Hagen hos Porsche-importøren har vært ansvarlig for prosjektet, og hun legger ikke skjul på at hun og kollegene er fornøyd med sin nye arbeidsplass. Porsche 911 er selve ikonbilen i Porsche-serien, og når utvalgte norske 911-eiere lot den dyktige fotografen få slippe til, ble resultatene deretter. Fargen fra hver enkelt bil er videreført i det arbeidsområdet hvor «portrettet» har fått hedersplass, og Stine forteller at målet om å bringe Porsche-historien og lidenskapen fra Porsche nærmere medarbeiderne, har blitt en suksess.
– Porsche handler vel så mye om lidenskap og følelser som om bil, og Porsche-eiere er en sammensatt gruppe av mennesker. Som privateid Porsche-importør var vi ikke bundet av fastsatte retningslinjer for utsmykning av lokalene, og vi er storfornøyd med jobben som både interiørarkitektene og CopyCat har utført. Internt kaller vi utsmykningen for «Porsche drugs», for litt galskap og følelser på arbeidsplassen slår bare positivt ut, smiler hun.
Ni biler, ni portretter
Dino Beslic i CopyCat har stått for print og innramming, og eierskapet hans til bildene er ikke mindre enn at han tar en runde med støvkluten når vi besøker Porsche-importøren. Det er jo litt hans bilder også, og kanskje har han en drøm om litt mer lyd i motoren og «sjel» i førerhuset enn tilfellet er i den hvite varebilen hans…
Totalt er det 9 utvalgte Porsche 911 som har fått hedersplass på veggene på Ryen. Åtte av dem er printet på Canson Infinity Platine Fibre Rag 310 gram og innrammet i italiensk eik, med 35 mm avstand mellom selve printet og glasset for å gi optimal bildeopplevelse.
– Den grafiske kvaliteten er på toppnivå, det samme gjelder valg av glass og rammematerialer. Det niende bildet er produsert med ChromaLuxe, en grafisk prosess med glans, farger og detaljgjengivelse i det absolutte toppsjiktet. – ChromaLuxe er en prosess som passer perfekt for disse bilene, hvor lakk og metall gjengis på en utrolig virkningsfull måte, forteller Dino, som mener bildene holder velkjent Porsche-kvalitet. – Det har vært både materialer og grafisk kvalitet på øverste hylle hele veien, vi har hatt som mål at leveransen skulle være med samme høye kvalitet som Porsche er kjent for, oppsummerer CopyCats storformatentusiast.
Nær røttene til Porsche
Historien om de nyinnredede lokalene til Autozentrum, er også en historie om hvordan tradisjonelle lagerlokaler kan omgjøres til inspirerende kontorarealer med forankring til egen bransje, kunder og produkter. Det er nærliggende å spørre Stine om lokalene er blitt slik de drømte om?
– Drømmen vår er oppfylt, det er det ingen tvil om, på samme måte som vi oppfyller drømmene til nordmenn med helt spesielle bildrømmer. Når vi kommer nær Porsches egen identitet i det daglige arbeidet, gjør vi også en bedre jobb, avslutter Stine Mundal Hagen hos den norske Porsche-importøren.