De kaller seg «Norges lekreste homsekor» og er kjent for sine spektakulære juleshow. I år var forestillingen til Oslo fagottkor større enn noen gang – og CopyCat var med i kulissene.
Hovedfoto: Jörg Wiesner
Juleshowet til Oslo fagottkor og KORK gikk av stabelen i Oslo Spektrum 8. og 9. desember og bød på rikelig med glam, glitter og musikalske høydepunkter. (Fikk du det ikke med deg live? Hele forestillingen ligger tilgjengelig på tv.nrk.no!)
I nummeret «Nissenes frigjøring» får vi se en gjeng undertrykte nisser som vil vise verden at det å være nisse ikke er noe å skamme seg for. Et både komisk og tankevekkende innslag, med det er scenografien vi skal stoppe opp ved denne gangen. Skuespillerne ser ut som levende papirdukker og bruker store todimensjonale kulisser til å skape et miljø – blant annet en gatelykt, et vindu med gardiner, en inngangsdør og julenissens slede.
Og det er naturligvis her CopyCat kommer inn i bildet – for kulissene er laget i materialet Coala Air Board, printet og skåret ut ved profilavdelingen på Billingstad.
– Et morsomt materiale
Scenograf Even Børsum forteller at fagottkoret har brukt todimensjonale, flate elementer i tidligere forestillinger også – laget i finer. Men på en så stor scene som Spektrum ble de nødt til å tenke nytt.
– De lange avstandene i Spektrum krever veldig store kulisser og rekvisitter, ellers blir det umulig for folk å se dem. Dersom vi hadde laget dem i finer ville de blitt altfor tunge.
Det gjaldt å finne et lett, men samtidig sterkt materiale. Børsum hadde tidlig et i tankene.
– Jeg har brukt Coala Air Board i andre produksjoner. Det er et morsomt materiale som passer perfekt når ting må være lett, men allikevel ha en stivhet i seg. Man kan skjære ut digre figurer som nærmest ikke veier noen ting, og som er enkle å bevege og bruke, sier han.
Lette etter en forhandler
Coala Air Board er laget i 100 prosent kraftpapir med en bikubekjerne av resirkulerte fibre. Materialet er superlett og veldig sterkt – så lenge man ikke utsetter det for spisse gjenstander. Nå måtte Børsum bare finne ut av hvor han kunne få tak i platene.
– Jeg gikk tilfeldigvis innom CopyCat i Trondheim i forbindelse med en annen jobb jeg gjorde. Der stod det en utskåret figur i akkurat det materialet ved disken. Jeg spurte om de solgte slike plater og svaret var «selvfølgelig – på Billingstad i Asker!».
Planen til Børsum var å få en teatermaler til å male motivene og så skjære ut figurene selv med en stikksag. Men etter en prat med gjengen på Billingstad ble det klart at de kunne fikse hele jobben.
– Hos CopyCat har de jo maskiner både til å printe og skjære, det var gøy å teste ut den måten å gjøre det på. Jeg tegnet elementene for hånd og så forstørret CopyCat opp og fikset filene, sier han.
«Hands-on» hele veien
Scenograf Børsum legger ikke skjul på at han er fornøyd med både resultatet og samarbeidet med CopyCat Profil.
– Det ble skikkelig flott. Jeg visste jo på forhånd at materialet kom til å fungere, men det som overrasket meg positivt var hvor «hands-on» CopyCat var.
Han sier at det kan være utfordrende for folk som ikke jobber med teater til daglig å forholde seg til prosessen og de stadige endringene, men at det slett ikke var noe problem.
– Gjengen ute på Billingstad var helt supre og strakk seg kjempelangt. Det skal de ha altså, for en fantastisk service!
Nysgjerrig på mulighetene med Coala Air Board? Ta kontakt, da vel!