CopyCat eNews

Tidløst trykk: Derfor er trykksaker fortsatt relevant

Har papir og trykk egentlig noen plass i dagens digitale samfunn?

I en tid der digital teknologi dominerer hverdagen vår fullstendig, er det lett å tenke at et så «gammeldags» medium som trykksaker er avleggs. For det er ikke tvil om at digitaliseringen har endret markedskommunikasjonen dramatisk, og digital markedsføring står for en stadig større andel av både aktivitet og budsjetter. Allikevel ser vi at trykte brosjyrer, plakater og andre trykksaker fortsatt har en viktig rolle å spille i markedsføring og kommunikasjon – gjerne i kombinasjon med digitale versjoner.

Det er nemlig mange grunner til at trykksaker fortsatt lever i beste velgående – selv om mange på 00-tallet spådde at det papirløse samfunnet var rett rundt hjørnet. Heldigvis tok de feil! La oss kikke nærmere på noen av de unike egenskapene trykt kommunikasjon har, og som det digitale aldri kan erstatte.

1. Gir taktile opplevelser

Trykksaker gir en unik opplevelse som digitale medier ikke kan gjenskape, det sitter bokstavelig talt «i fingrene». Papir, teksturer, farger og dufter skaper en taktil opplevelse som snakker til sansene våre på en mer direkte måte og påvirker oss derfor sterkere enn digitale medier. Å holde en vakkert trykket brosjyre eller et elegant visittkort i hendene gir en følelse av noe autentisk og varig. Dersom målet er å gjøre et varig inntrykk på mottakeren er trykksaker derfor et sikkert kort!

2. Skaper et troverdig inntrykk

I en tid hvor vi oversvømmes av reklame og informasjon i de digitale kanalene – og hvor «fake news» og kunstig intelligens i tillegg gjør det vanskelig å skille sant fra usant – blir trykksaker i stedet oppfattet som noe mer troverdig og pålitelig. Det er rett og slett type markedsføring som er mindre påtrengende.

Mer troverdig: Trykte annonser blir oppfattet som mindre påtrengende og mer troverdige enn digitale.

En profesjonelt trykt katalog med flott design signaliserer at bedriften din bryr seg om kundene sine og ønsker å gi dem noe eksklusivt og varig. Det viser også at du investerer tid og ressurser i å presentere budskapet eller informasjonen på en grundig og gjennomtenkt måte. Dette er med på å bygge tillit hos potensielle kunder eller partnere.

3. Har lenger lesetid enn digitale medier

Vi har blitt vant til å scrolle til tommelen går ut av ledd, men får vi egentlig med oss mye av det som suser forbi på skjermen? Forbruket av digitalt innhold er ofte forstyrret av varsler, åpne faner, annonser som plutselig popper opp og hyperkoblinger som tar deg bort fra siden du prøver å lese. Trykte annonser gir mindre av dette kognitive stresset og lar leseren fordype seg uforstyrret i budskapet. Faktisk viser studier at trykksaker har fire ganger lenger lesetid enn digitale annonser!

4. Gir økt synlighet

Trykksaker fungerer som fysiske representasjoner av merkevaren din. De er geniale å dele ut til potensielle kunder på steder som messer eller ute i butikk. Selv om du har en digital katalog med produktene, tipper vi veldig mange kunder vil sette pris på å kunne få med seg et fysisk eksemplar hjem som de kan bla i. Det er en grunn til at nær sagt alle eiendomsmeglere fortsatt sverger til trykte salgsoppgaver!

5. Kompletterer den digitale tilstedeværelsen

Heldigvis er det ikke «enten-eller». Trykksaker ikke trenger å konkurrere med digitale medier, men bør i stedet komplementere dem. En integrert markedsføringsstrategi som kombinerer trykksaker og digitale kanaler er det mest effektive! Ved å bruke trykksaker til å drive trafikk til nettstedet ditt eller sosiale medieprofiler, kan du skape en sømløs og helhetlig opplevelse for kundene dine.

Nye tider – nye behov

Grafisk bransje er kontinuerlig i utvikling – og det gjelder å henge med i svingene for å matche kundenes behov til enhver tid.

Trykksaker er fortsatt aktuelt, men ofte i en annen form enn tidligere, forklarer driftsansvarlig Eirik Rasmussen.

– Trenden er at det blir færre av de tradisjonelle oppdragene som permer, svart-hvitt-kopiering, store opplag på tunge rapporter og dokumentasjon for øvrig.

Etterspørselen etter trykksaker som limfreste rapporter, prospekter og plakater er derimot stor, og her fortsetter CopyCat å kapre markedsandeler.

– Vi får stadig mer å gjøre innen dette segmentet av vår ordinære produksjon, men den største veksten ser vi i etterspørselen av de nye tjenestene våre som etiketter, profileringsartikler, messe/event, profilering av lokaler og mer, forteller Eirik.

Han legger også merke til at kundene er mer kresne enn før.

– Kundene våre ønsker i større grad skreddersydde løsninger som ofte krever det lille ekstra, ikke bare på kvalitet og utførelse, men også på service og produksjonstid, avslutter driftsansvarlig i CopyCat, Eirik Rasmussen.

Trenger du hjelp til å lage den perfekte brosjyren, katalogen eller folderen? I CopyCat har hjertet vårt banket for trykt informasjons- og markedsmateriell siden 1997 – ta kontakt, så finner vi den beste løsningen!

Del