Markedssjef Per Utne trives best på «på gulvet» og tror en av styrkene til CopyCat er at alle trår til der det trengs – uansett om tittelen sier «sjef» eller ikke.
Siden 1997 har den joviale oslogutten vært ansvarlig for salg og kundekontakt i CopyCat. Og selv etter et kvart århundre i jobben har Utne på ingen måte gått lei.
– Tvert imot, jeg synes det er mer moro enn noen gang. Fjoråret var jo helt utrolig, i vårt 25. driftsår satte vi «all time high» – og den viktigste årsaken til det er en fantastisk innsats fra alle våre ansatte.
Et år med nysatsninger
Han tror 2022 kommer til å stå som et merkeår for CopyCat. I tillegg til å omstrukturere ledergruppa fikk bedriften ny logo og grafisk profil – og ikke minst en splitter ny nettside.
– Det var på tide med en rebranding etter så mange år og vi synes resultatet har blitt skikkelig bra, forteller Utne.
I tillegg tok bedriften noen grep på produksjonssiden. Blant annet bestemte de seg for å satse på profilartikler trykket «på huset».
– Mye profilartikler blir levert fra Asia og det tar gjerne flere uker før varene kommer fram. Derfor kjøpte vi en transfermaskin og tok produksjonen inn til oss selv, slik at vi kan levere kortreist og ikke minst kjapt – som regel på en til to dager.
En annen nysatsning er produksjon av formkuttede etiketter på rull – perfekt for mindre volumer.
– Dette er et produkt vi i mange år kjøpte fra underleverandører. Ulempen med det var lange leveringstider, kundene våre forventer jo at ting går raskt. Så vi skaffet oss like godt en egen etikettmaskin. Det har blitt en kjempesuksess, sier Utne.
Flat struktur og raust arbeidsmiljø
Utne forteller at CopyCat er skrudd sammen på en litt annen måte enn mange andre bedrifter, med særdeles flat struktur.
– Det spiller ikke så mye rolle hva tittelen sier, vi er «på gulvet» alle sammen. Vi fire i ledergruppa jobber også mye i produksjonen. Jeg tror det er viktig å være jordnær, det funker ikke å bare sette seg på toppen.
De har hele veien vært opptatt av å skape et godt arbeidsmiljø hvor alle føler tilhørighet og eierskap.
– Nå gleder vi oss for eksempel til å ta med hele gjengen til Dr. Holms på Geilo. Sånne ting skaper samhold og er superviktig.
Personlig kundekontakt går aldri av moten
Et stillesittende liv på kontor har aldri vært drømmen for Utne, som trives best «i felten».
– Jeg har kontorplass, men jeg hadde gått på veggen om jeg bare skulle vært der. I vår bransje må du heldigvis ikke gå i dress og sitte på kontor. Jobben min blir aldri kjedelig, for det er noe som skjer hele tida. Ikke minst får jeg vært rundt og møtt masse ålreite folk.
Og folk, det er markedssjefen glad i.
– Geir (daglig leder, red. anm.) sier «jeg vet ikke helt hva du driver med alltid, Per, men uansett når du kommer inn i et rom, så kommer du i prat med folk». Geir og jeg har samarbeidet i 26 år, så vi kjenner hverandre ut og inn og utfyller hverandre. Jeg tror ikke han hadde klart seg uten meg, humrer Per.
Selv om trenden i samfunnet går i retning av helautomatisering og digitalisering er han en svoren tilhenger av personlig kundekontakt.
– Jeg er overbevist om at det personlige møtet alltid kommer til å være viktig. Jeg tror CopyCat skiller seg ut ved at vi ligger på hjørnet, vi ønsker at kundene skal komme innom, understreker Utne.
Alltid nye utfordringer
CopyCats nye slagord er «holder trykket oppe». Per Utne synes det er en treffende beskrivelse.
– Vi er hele tiden ute etter å gjøre ting bedre og mer effektivt. Det kan handle om å ta inn nye maskiner, introdusere nye produkter eller ta i bruk nye materialer. Vi har for eksempel et særlig fokus på å trykke mest mulig på miljøvennlige materialer. I tillegg skal vi fortsette å produsere kjapt og gi fantastisk service.
Framtida ser lys ut for CopyCat?
– Ja, jeg mener vi gjør en hælsikes god jobb. Det er ikke sikkert det blir ny driftsrekord i år på grunn av strømpriser, renter og det som skjer i Europa, men foreløpig ser det ut til å gå bra, avslutter markedssjef Per Utne.