CopyCat eNews

Slik blir du messenes mester

Skal bedriften din delta på en messe eller to fremover? Messe en super måte å vise seg frem på – men det gjelder å gjøre det på riktig måte. Her får du våre fem beste tips til hvordan du blir synlig på stand.

Ingen husker en grå mus. Sånn er det i alle fall på arrangementer som bransjetreff og fagdager. For skal du vinne kampen om oppmerksomheten må du skille deg ut, men hvordan skaper man egentlig en stand som får folk til å stoppe opp – og som holder dem der?

En ting er sikkert, i våre dager skal det mer til enn å slenge opp en gammel rollup og en messedisk og håpe på det beste. Heldigvis er mulighetene nærmest uendelige, og med god planlegging og litt eksperthjelp kan du snart glise stolt over å ha messens flotteste stand.

1. Start planleggingen tidlig

Ikke la messedeltakelsen komme som julaften på kjerringa. Det er mye som skal planlegges, og tiden har som kjent en tendens til å gå fort. Sørg for å lage en fremdriftsplan for alle de ulike oppgavene som må gjøres – for eksempel å utvikle et konsept for standen og bestille profilmateriell som brosjyrer, visittkort og giveaways.

2. Invester i en gjennomført stand

Har du noen gang gått forbi en messestand og ikke skjønt bæret av hva bedriften forsøkte å si eller selge? På messe har førsteinntrykket alt å si – for sannheten er at forbipasserende bruker ikke mer enn et par sekunder for å bestemme seg for om de vil se nærmere på merkevaren din eller ikke.

En vellykket messestand får kjapt og effektivt fram budskapet ditt og hvilke varer eller tjenester bedriften din tilbyr. Hemmeligheten er å lage et gjennomført konsept for standen slik at merkevaren din eksponeres på en best mulig måte. Du kan naturligvis bygge opp en enkel, men effektiv stand selv ved hjelp av messemateriell som beach flags, messevegger, rollups og messebord.

Men om du virkelig vil stille med en stand som skiller seg ut, er det lurt å sette bort jobben til proffene. Våre designere hjelper deg med alt fra konseptutvikling til design og visualisering av messestanden.

Vi skreddersyr messemateriell helt etter dine ønsker og kan også bygge messestands og møbler fra scratch, for eksempel i konstruksjonspapp.

3. Ikke glem «stoppeffekten»

Har du en fin og flott stand med tydelig budskap, men allikevel går alle bare forbi? Da kan det hende du har glemt å tenke på stoppeffekter, altså spennende eller forlokkende virkemidler som fanger folks oppmerksomhet og gjør at de flokker til standen din.

Et tips er å bruke lys for alt det er verdt! Messevegger med lys eller lyskasseportaler har tydelig stoppeffekt og sikrer deg i tillegg maksimal eksponering av merkevaren din. 

4. Brosjyrer er fortsatt et must på messe

Bransjetreff er en fin måte å møte mulige og eksisterende kunder «IRL», så hvorfor ikke benytte anledningen til å dele ut en brosjyre som presenterer bedriften din? På den måten kan vedkommende bli bedre kjent med merkevaren din og få relevant informasjon du kanskje ikke rakk å da dere snakket sammen. 

Det geniale med brosjyrer er at kan du formidle budskapet ditt direkte til mottakeren – på en effektiv og rimelig måte. I tillegg viser forskning at budskap på papir har større troverdighet, og at fysisk kommunikasjon påvirker leseren sterkere enn den digitale. Det er med andre mange gode grunner til å trykke opp en bunke brosjyrer neste gang du skal stå på stand!

Vi hjelper deg å lage en profesjonell brosjyre som gir ikke bare et godt inntrykk av merkevaren din, men som blir et skikkelig blikkfang på messebordet! 

5. Skreddersy profilmateriellet

Alt du setter logoen din på bidrar til å gjøre merkevaren din mer synlig. Derfor er profilartikler og giveaways et selvskrevet innslag når du står på stand. Men tiden for å gi bort ting som går rett i søpla er forbi – så tenk på å velge produkter som mottakeren faktisk får nytte av. Vannflasker i stål er for eksempel en populær giveaway. Da sørger du ikke bare for å spre logoen din, men å redusere bruken av plastflasker i samme slengen.

Og så var det profilklærne, da. Alle som representerer bedriften bør naturligvis stille med tøy som viser hvem dere er. Gå gjerne for klare farger, slagord, logoer og store trykk – for det handler tross alt om å synes!

Er det noe du trenger hjelp til neste gang du skal delta på messe? Vi gjør alt fra rådgivning og design til produksjon og montering. Ta kontakt, så finner vi den beste løsningen!




Del