CopyCat eNews, Uncategorized

5 ting å tenke på i valg av etikett: Den avgjørende merkelappen

Noe av det første en kunde legger merke til ved en vare er etiketten. Og en lekker og lett gjenkjennelig etikett fører ofte til salg. Derfor er valg av etikett helt avgjørende – og her får du noen tips til hva du bør tenke på når du velger etikett til produktet ditt.

Forskning viser at forbrukere bruker svært kort tid på å gjøre seg opp en formening om et produkt når de handler. Da gjelder det å gi potensielle kunder et positivt førsteinntrykk gjennom forpakningen – og det er her etiketten spiller en viktig rolle. 

Det er lenge siden etiketter først og fremst ble brukt til å informere om innholdet i hermetikkboksen. Nå brukes merkelappene i stadig større grad til å profilere og markedsføre produkter.

Etiketten er en sentral del av merkevarens visuelle identitet, og en godt utformet etikett er med på å skille produktet ditt ut i mengden og fange oppmerksomheten til potensielle kunder. For selv om etiketten ofte ikke er så stor rent fysisk, kan den brukes for alt det er verdt til å formidle verdier og historie på en måte som appellerer til kundenes følelser.

Trenger du etiketter til småskalaproduksjon, flasker eller emballasje? I denne guiden får du nyttig informasjon om hvilke faktorer du bør tenke på.

1. Hva ønsker du at etiketten skal kommunisere?

Før du begynner å designe eller velge en etikett, må du forstå formålet med produktet og hvem målgruppen din er. Er produktet en luksuriøs gave som krever en elegant etikett, eller er det et praktisk hverdagsprodukt som trenger en enkel og informativ etikett? Å definere formålet og målgruppen vil hjelpe deg med å bestemme stilen, fargene og tonen for etiketten din.

2. Hvilket materiale skal etiketten sitte på?

Skal etiketten settes på emballasje i papp, plast, glass, metall, papir eller kanskje tre? Det er viktig at den kan festes riktig og se bra ut på emballasjen, så her gjelder det å trykke etikettene på det materialet som egner seg best i hvert tilfelle. Tenk også gjennom bruken – om det er en drikkeflaske kan det for eksempel være smart med en vannavstøtende etikett.

3. Hvor lang levetid skal etiketten ha?

Hva kommer etiketten til å bli utsatt for under transport, lagring og bruk? Faktorer som temperatur, fuktighetsnivå og mekanisk påvirkning er med på å avgjøre hvor lenge etiketten holder seg fin. Noen ganger har man bare behov for en midlertidig etikett, men om den derimot skal tåle en trøkk, bør du velge et materiale som er kjent for sin holdbarhet – for eksempel vinyl eller polyester.

4. Hvilket design skal du gå for?

Etiketten bør reflektere merkevaren din og identiteten til produktet. Velg farger, former, fonter og grafikk som er konsistente med merkevaren din. Det er ingen som sier at en etikett må være rund – eksperimenter gjerne med uvanlige former eller utskjæringer for å skape et unikt design. Husk også å inkludere viktig informasjon som produktnavn, logo, ingredienser, bruksanvisning og eventuelle juridiske krav.

5. Når skal etiketten påføres?

Skal etiketten festes til emballasjen før den fylles? I så fall er det viktig at den tåler støt og temperaturendringer som kan oppstå under pakkeprosessen. Om etiketten derimot skal settes på først etter at pakken er fylt, gjelder det å sikre at etiketten fester seg ordentlig til tross for eventuelle bulker eller ujevnheter på emballasjen.

Vi trykker etiketter på rull – levert på dagen

Hos oss i CopyCat får du høykvalitetsetiketter som gjør produktene dine attraktive i butikkhyllene. Vi trykker på et bredt utvalg av medier, som blant annet papir, plast og tekstil. Og så leverer vi selvfølgelig etikettene ferdig stanset på rull – på dagen! Nevnte vi forresten at vi også kan designe etikettene for deg?

Trenger du hjelp til å finne rett etikett? Da er det bare å ta kontakt!

Del